همه چیز درباره دستگاه پرکن مایعات

چرا باید از دستگاه پرکن مایعات استفاده کنیم؟

با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روزافزون بازار به محصولات متنوع به روشهای سنتی نمی توانیم پاسخگوی حجم بالایی از تقاضای بازار باشیم. و همان طور که در تولید محصولات اولیه نظیر کشاورزی و شیمیایی و دارویی تولیدکنندگان با افزایش تقاضا حجم تولید خود را با نیاز بازار افزایش می دهند. در قسمت بسته بندی محصولات نهایی نیز باید بتوان متناسب با محصولات اولیه سرعت عمل و دقت و کیفیت را افزایش داد و با توجه به حجم بالای محصولات از هدررفت کمترین مقادیر محصول نیز جلوگیری به عمل آورد.

دستگاه پرکن مایعات رکن اصلی در رفع گلوگاه بسته بندی مایعات می باشد. با استفاده از دستگاه پرکن مایعات مناسب، می توان با کمترین هزینه و حداقل نیروی انسانی، محصول را به بازار عرضه کرد. علاوه براین از دیگر مزایای دستگاه پرکن مایعات حفظ بهداشت محصول و محیط، کمترین هدررفت محصول و کاهش زمان ارسال به بازار را می توان برشمرد.

چرا باید با دستگاه پرکن مایعات آشنا شویم؟

 در این مقاله به صورت جامع با انواع دستگاه پرکن مایعات آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه تمام مسائل و چالش های این صنعت را در در ذهن شما دوست و مخاطب عزیز حل کنیم.

 در مرحله اول باید مشخص کنید محصول شما در کدام یک از دسته بندی مایعات قرار دارد. دستگاه پرکن مایعات متناسب با نوع مایع تعیین می گردد. و در حقیقت مکانیسم دستگاه پرکن مایعات، متناسب با نوع محصول تغییر می کند. این دسته بندی شامل مواد زیر می باشد:ـ

مایعات رقیق

  • مایعات رقیق ساده (الکل، آب معدنی، نوشیدنی های ساده، عرقیات، آب باطری و رادیات، ضدیخ و …)
  • مایعات رقیق گازدار (انواع نوشابه، گاز LPG ، انواع اسپری و …)
  • مایعات رقیق کف کننده (انواع شیشه شور و انواع مواد شوینده رقیق و …)
  • مایعات رقیق اسیدی (لوله بازکن، شوینده های قوی و…)
  • مایعات مخلوط جامد در مایع ( شربت خاکشیر و تخم شربتی و دانه چیا و…)

مایعات غلیظ

  • مایعات غلیظ (ژل، کرم ،سس …)
  • مایعات نیمه غلیظ (شیره انگور، شربتهای غلیظ، شامپو و…)
  • مایعات فوق غلیظ (رب، کنسانتره، گریس و …)
  • مایعات غلیظ بافت دار (الویه، مربا، ترشیجات و… )
  • مایعات غلیظ چسبنده (عسل و… )

ماشین آلات پرکن مایعات در چه صنایعی کاربرد دارد؟

ماشین آلات پرکن مایعات در صنایع شیمیایی و شوینده دارویی آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارند با توجه به دسته بندی انجام شده دستگاه های مناسب را شرح می دهیم.

اجزا دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات از چند  جز اصلی تشکیل میشود:

  • فیدر یا تغذیه کننده مخزن
  • نازل (که انواع آن در ادامه شرح داده خواهد شد.)
  • اتصالات
  • سیستم جابجا کننده مواد
  • قسمت اتوماسیون و تجهیزات جانبی جهت اتوماسیون کردن ظروف که شامل سیستم جابجایی یعنی نقاله یا روتار.
  • سیستم سورتینگ سیستمی که ظروف را بصورت خودکار در خط پرکن قرار می دهد.
  • سیستم درب گذار
  • سیستم درب بند
  • لیبل زن

بسته بندی ثانویه:

  • کارتونینگ یا شرینک

سیستم پالتایزر

انواع مخزن

مخزن های استیل، ساده و گرمکن و میکسردار،

 مخزن های پلی اتیلن یا پلیمری که قیمت پایین تری دارند و برای محلول اسیدی حتما باید از مخزن های پلیمری استفاده شود.

 * برای محلول اسیدی از اتصالات و نازل پلیمری استفاده می شود و از پمپهای ضد اسید استفاده می شود.

*مخزن و اتصالات و پمپ و نازلها در صنایع دارویی ، غذایی و بهداشتی الزاما باید از استیل استفاده شود.

* برای موادی که گرانروی بالایی دارند یا مواد فوق غلیظ که با گرما امکان رقیق شدن وجود داشته باشد از مخزن های دوجداره گرمکن دار به همراه مخزن و یا حتی از اتصالات دوجداره استفاده کنیم که مواد راحت تر جاری گردد.

دستگاه پرکن مایعات رقیق

دستگاه پرکن مایعات مناسب برای مواد کف کننده:

تنها مکانیسمی که قابلیت پرکردن مایعات کف کننده را داراست دستگاه پرکن مایعات ثقلی اور فلو میباشد. زیرا استفاده از هرگونه پمپ باعث ایجاد کف میشود بنابراین از مکانیسم ثقلی یا ریزشی استفاده میشود.

جنس و سایز ظروف در انتخاب دستگاه:

جهت پرکردن ظروف ابتدا باید ظروف دقیقا در مقابل نازل متوقف گردد. سپس نازل با اعمال فشار(نازلهای اورفلو) وارد ظرف شده و عمل پرکردن انجام می شود. ظروف پلی اتیلن بدلیل دارای استحکام مناسب و عدم تغییر شکل تحت فشار، نیاز به گلوگیر یا مکانیسم روتاری نیست ولی در ظروف پت و ظروف نازکتر بدلیل سبک بودن و دفرمه شدن تحت فشار از گلوگیر یا سیستم جابجایی روتاری استفاده میشود که ظروف در مسیر انتقال درست در محل خود استقرار پیدا کند.

در سیستم روتاری با توجه به اینکه عملیات پرکردن یا بستن درب ظرف حین چرخش انجام میشود دارای سرعت بالاتر می باشد. با این وجود میتوان سرعت را با افزایش تعداد نازل و گلوگیر در سیستم های خطی جبران کرد .

تعداد نازل

مسلما افزایش تعداد نازل تاثیر مستقیم روی سرعت دستگاه پرکن خواهد داشت. جهت افزایش تیراژ تولید باید از دستگاه پرکن مایعات با تعداد نازل در خط تولید استفاده نمود.

نکته مهم اینکه در شرایطی که با توجه به خصوصیات مایع باید از پرکن مایعات ثقلی استفاده کنید حتما  باید از نازل های بالاتر استفاده کنیم. زیرا نیروی جابجاکننده مایعات از مخزن به ظرف فقط نیروی جاذبه میباشد و بدلیل محدویت در ارتفاع که کمتر از2متر می باشد، سرعت پرکردن در هر نازل را نمیتوان از حد مشخصی بیشترکرد. بنابراین می توانیم با افزایش تعداد نازل، سرعت تولید را افزایش دهیم. معمولا حداقل 4 الی 12 نازل برای دستگاه پرکن مایعات ریزشی درنظر گرفته می شود.

ولی برای سیستم های دستی (پدالی) که اپراتور ظرف را در دستگاه قرار می دهد، معمولا یک یا دو نازل یا حداکثر چهار نازل سفارش داده میشود.

چرا باید با دستگاه پرکن مایعات آشنا شویم؟

نکته مهم اینکه متاسفانه دیده شده برخی از تولیدکنندگان بدون اطلاع از دستگاه مناسب برای محصول خود، اقدام به خرید دستگاه کردند و با کم لطفی فروشنده و فقط صرف از دست ندادن مشتری، دستگاه فروخته شده در عمل هیچ گونه استفاده ای برای محصول مورد نظر نداشته و منجر به تحمیل هزینه های گزاف و بدون هیچ گونه بازگشت سرمایه ای گردیده است. فلذا دانستن این اطلاعات به شما در انتخاب محصول مناسب کمک خواهد کرد.

آیا حجم ظروف در انتخاب دستگاه پرکن مایعات موثر است:

اگر طبق توضیحات داده شده الزام به استفاده از پرکن ثقلی نباشد، توصیه می شود جهت پرکردن ظروف بالاتراز 4 لیتر مانند گالن ها و حجم بالاتر مانند بشکه باید از پرکن مایعات وزنی استفاده کنید. زیرا میتوان با بالاترین سرعت ظروف را پرکرد. و زمانی که نزدیک به وزن مورد نظر می رسیم سرعت پرکردن کاهش پیدا می کند و به محض رسیدن به وزن مورد نظر عمل پر کردن متوقف میگردد.

قیمت دستگاه پرکن مایعات رقیق

قیمت با توجه به نوع مکانیزم متفاوت می باشد و به ترتیب:

  • ثقلی تایمری (ارزان ترین)
  • ثقلی اور فلو over flow یا سرریز
  • ثقلی پمپی
  • پمپ و توزین

با توجه به توضیحات ارائه شده متریال مصرفی در شاسی و مخزن و اتصالات و نازلها نیز عامل تعیین کننده در قیمت دستگاه پرکن مایعات رقیق میباشد. (پلیمری یا استیل)

طبیعتا دستگاه هایی که دارای هزینه بالاتری هستند، سرعت بالاتر و دقت بالاتری رو خواهند داشت.

قیمت دستگاه ها در فروشگاه درج شده. علاوه بر آن، میتوانید با شماره های ما تماس حاصل فرمایید و از مشاور رایگان ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به راهنمایی نیاز دارید؟همین الان پیام دهید